Som en flamingo
Smart move var vårt sätt att placera en flamingo i trädgården för att locka likasinnade till Örebroregionen. Vare sig du är swinger, medelsvensson, ingenjör, hipster, student, bög eller första till elfte generationens invandrare så vill vi att du ger oss en chans. Vi vill ha fler kunniga människor som kan vara med och utveckla platsen till något ännu större och ännu bättre.
För det är kul att vara smart. Att göra smarta grejer. Röra på sig i tid. Ta det där nya jobbet innan någon annan gör det. Slå till på den fina lägenheten innan den säljs. Skapa sin egen medvind och levla upp. Det är också smart att flytta till en plats som är rätt. En plats som det går bra för, som har bra energi, som matchar dig. Det är just det Smart move handlar om.
Mer färg,
mindre fegis.
När standarden inom placebranding består av vita webbar, rationella argument och naturbilder, tar Smart Move en annan väg. Studier på just platsmarknadsföring visar att talanger främst lockas av progressiva strömningar, delaktighet och kreativa miljöer. Städer som lever, känns bra och rör sig framåt, helt enkelt.
I samband med att emotionella faktorer trumfar rationella (vi rationaliserar hellre våra beslut senare) blev det liksom självklart att forma Smart Move som en lifestyleplattform, klä den i färgsprakande sammet och ge den en röst som är lika delar självsäker som skämtsam. Allt baserat på forskning om vad talanger gillar, fast omsatt till något modigt och roligt.
Som man bäddar!
Smart Move har lyckats övertyga Stockholmssjuksköterskor att flytta till Lindesberg, ställt Örebrokommunikatörer på placebranding-scener i Portugal och Italien och fått Skövdes vassaste IT-talanger att upptäcka det goda livet i Örebro. Som grädde på moset kammade Smart Move hem Publishingpriset inom sin tävlingskategori. De största vinnarna är dock talangerna och Örebro. Talangerna blir gladare eftersom de flyttar hit, och Örebro blir smartare med alla nya talanger. Klassiskt win–win-win.