Skip to main content

VE OCH FASA! KONSTEN ATT PAKETERA REN SKRÄCK.

Att paketera ren skräck samtidigt som ingen skall skrämmas bort är en utmaning. Det gäller att hamna på rätt sida mardrömmen. Samtidigt var det här någonstans som utmaningen låg. Att snabbt få en stad att förstå vad som kommer att hända och hur grymt det kommer att kännas trots att de aldrig upplevt något liknande förut. För att levandegöra hur vidrigt det kan kännas att jagas av blodtörstiga zombies startade vi Projekt Z med att ta hissen ner till vår egen fotostudio.

Att sminka zombies är en vetenskap går ju på något rationellt sätt att begripa men att det är så vansinnigt komplicerat att posera som en levande död kom som en överraskning. Vi har väl alla sett dem i krognatten någon gång. De som gör det så naturligt. Som tur var hade vi förmånen att jobba tillsammans med första klassens zombiesminkare och statister. Både levande döda och vettskrämda motionärer. Ingen blev biten, ingen saknas och ingen tappade huvudet.

Att göra invånarna i evenemangstäta städer medvetna och intresserade av en helt ny typ av arrangemang kräver en hel del av kommunikationens omedelbara intryck. Här är det ingen som vet vad ett ”skräcklopp” faktiskt innebär. De har inte en susning om hur det kan kännas att jagas av zombies genom ett förfallet industriområde. Kommunikationen måste snabbt etablera vad det handlar om och att just detta evenemang är så spännande och intressant att det är värt att besöka, dela och gilla. Konceptbilderna behövde också fånga och omedelbart förmedla den helt unika skräckloppskänslan. Om bilderna kan få målgruppen att direkt förstå själva upplevelsen och utmaningen så kommer det att säljas fler biljetter. Detta är inte ett lopp för löpare. Även om man springer för livet. Run for Your Lives är för alla som gillar att testa nya saker och tycker om att bli skrämda.