Skip to main content

Kampanjen som gick från rekrytering till räddning

När Örebrokompaniet och Handelskammaren Mälardalen kom till oss och behövde hjälp med att locka talanger till Örebro tänkte vi först att det var svårt. Jättesvårt faktiskt. Talanger är oftast verksamma i Stockholm och har hela världen utanför dörren. Vi tänkte att vi har svårt att konkurrera med en stad som kan erbjuda tusentals restauranger, jobbmöjligheter med coola titlar på engelska, massor av events, oändlig shopping och Östersjön.

 

Vi tänkte att vi inte hade något att komma med, tills vi började nysta i hur stockholmarna faktiskt har det. Efter telefonsamtal med stockholmsbekanta, genomgång av rapporter och empiriska studier började vi bli oroliga för dem. Vi förstod att det här inte skulle bli en vanlig rekryteringskampanj utan också en räddningsinsats.

Rädda en stockholmares syfte är att rädda stockholmare som är duktiga på sina jobb. Både för att de har det tufft där borta men också för att Örebro behöver fler talanger. Kampanjen riktar sig mot örebroare som till exempel saknar en dotter, bror eller kompis som bor i Stockholm. Örebroarna uppmanas att tipsa en stockholmare som de längtar efter om lediga jobb, nytt boende och ett bättre liv i Örebro.

Med begränsad budget är det svårt att nå ut på en så reklamtät plats som Stockholm. I Örebro är det billigare med annonser på Facebook, helsidor i tidningen och bussbaksidor. För att få stockholmarnas uppmärksamhet beslutades därför att ta hjälp av kraften som finns lokalt. Att rikta sig till örebroarna och få deras hjälp att sprida budskapet är både mer kostnadseffektivt och skapar ett större engagemang hos örebroare och stockholmare.

Kampanjen har framför allt synts på Facebook med filmer som visar hur tufft många stockholmare har det i sin vardag med långa pendlingstider, höga boendekostnader och mycket stress. Där har Örebroarna uppmanats att tipsa personer i Stockholm som de vill rädda. Utöver Facebook har kampanjen synts på stortavlor, bussar och i lokalpress i Örebro. Till kampanjen finns även webbsidan www.räddaenstockholmare.se.

Kampanjen har tagits emot väl av både örebroare och stockholmare. På Facebook har annonserna gillats, delats och kommenterats när örebroarna har tipsat sina kompisar eller släktingar i Stockholm. Under kampanjens första två månader nåddes ca 2 miljoner läsare via annonser och pressutskick samt över 130 000 personer på Facebook där annonserna hade över 120 000 inläggsinteraktioner. Det skickades dessutom tiotusentals handhjärtan till olika stockholmare.

Juryns motivering: Det är synd om människan. Med hög förståelse och väl pålästa om läget i landet vill insiktsfulla människor rädda andra människor från det omänskliga genom medmänsklighet. Med lågmäld humor, hög igenkänningsfaktor och enkelhet fångar man vansinnet och erbjuder räddningen i form av vägen till ett bättre liv.

Magnet Awards